Admin Admin
Αριθμός μηνυμάτων : 3020 Ημερομηνία εγγραφής : 17/12/2010
| Θέμα: ΚΡΑΤΟΣ: ΤΟ ΑΔΗΦΑΓΟ ΘΗΡΙΟ ΠΟΥ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Κυρ Αυγ 14, 2011 11:36 am | |
| <p> Αρχιμ. Ιωακείμ ΣωτηρόπουλοςΤο θέμα της λεγόμενης «εκκλησιαστικής περιουσίας» απετέλεσε για πολλέςδεκαετίες αφορμή να απασχοληθεί επί μακρόν η Κοινή Γνώμη, να γίνουν έντονεςσυζητήσεις μεταξύ εκπροσώπων Εκκλησίας και Πολιτείας, να ψηφισθούν νόμοι, ναεξαφθεί η φαντασία των πολλών για δήθεν «αμύθητης αξίας» εκτάσεις Μονών καιευκαίρως-ακαίρως να ψέγεται η Εκκλησία πότε για «κατασπατάληση» και πότε γιαμη αξιοποίηση της περιουσίας της. Το ίδιο συμβαίνει και σήμερα, όπου τους τελευταίους μήνες, μερικά από ταΜ.Μ.Ε., μερικοί από τους “δικαστές”-δημοσιογράφους, καθώς και ορισμένοι“ειδήμονες”, που νομίζουν ότι τα γνωρίζουν όλα, αλλά και το κυριότερο πιστεύουνότι είναι άνθρωποι της Εκκλησίας, χωρίς να είναι ουσιαστικά μέλη της, αλλά τυπικά, βγαίνουν σε μερικά από τα Μ.Μ.Ε. με σκοπό να απαξιώσουν όλους τους θεσμούς τηςχώρας μας, με πρώτο τους στόχο την Εκκλησία. Τα λόγια τους μετρημένα και όλοιμας λένε τα ίδια. Ποτέ όμως, χωρίς να γνωρίζουμε το γιατί, δεν ακούμε την αντίθετηάποψη, αλλά και αν προσπαθήσει κάποιος να την πει θα τον βγάλουν τρελό ήοτιδήποτε άλλο. Δεν μας είπαν όμως, όλοι αυτοί οι “τηλεδικαστές”, που νομίζουν ότιείναι μέλη της Εκκλησίας και “υποτίθεται ότι θέλουν το καλό της”, σαν μέλη της πουθέλουν να ονομάζονται “προς ίδιον όφελος”, (να δείξουν ότι είναι καλοί άνθρωποι, ψήφους κ.α.), τι έχουν κάνει αυτοί προς τον ελληνικό λαό ή και προς την Εκκλησία; Ας βγει κάποιος από αυτούς και ας μας απαντήσει σε ορισμένες ερωτήσειςπ.χ. Γνωρίζουν αυτοί οι “τηλεδικαστές”, τι σημαίνει Εκκλησία, γνωρίζουν πως είναιένας Ναός στο εσωτερικό του, γνωρίζουν τι είναι Θεός, αυτοί οι “τηλεδικαστές” μετα χιλιάδες ευρώ που παίρνουν ως μισθό, έχουν κάνει κάποια ελεημοσύνη, έχουνβοηθήσει κάποια φτωχή οικογένεια ή το μόνο που ξέρουν να μας λένε είναι ανβοήθησε η Εκκλησία ή αν βοηθάει τον λαό, γνωρίζουν ότι και οι ίδιοι είναι μέσα σεαυτήν την Εκκλησία που αποκαλούν; Και άλλα τέτοια σχετικά ερωτήματα πουέχουμε ως μέλη της Εκκλησίας. Πολλές φορές κάποιοι “δημιουργούν” εκκλησιαστικά θέματα για“συγκεκριμένους σκοπούς και στόχους”, που μόνο οι ίδιοι γνωρίζουν, χωρίς όμωςποτέ να λένε την πραγματική αλήθεια στον λαό. Έχουμε λοιπόν τους “τηλεδικαστές”, αυτό το νέο επάγγελμα της χώρας μας, όπου βγαίνουν στα Μ.Μ.Ε. και χτυπούνασύδοτα και αδιάκριτα όποιον βρουν μπροστά τους και μάλιστα μερικοί από αυτούς, λένε μεταξύ τους χαρακτηριστικά “εεε βρε αδελφέ αν δεν βάλουμε και καμιάσάλτσα σε αυτά που λέμε, πως θα έχουμε ακροαματικότητα ή τηλεθέαση;”, δηλαδή αυτοί οι “τηλεδικαστές” έχουν μετονομάσει την λάσπη σε “σάλτσα”. Ότανόμως θιχτεί, ένα πρόσωπο από τον κλάδο τους, τρέχουν όλοι να βοηθήσουν ή νασυμπαρασταθούν, ή ακόμα επειδή έχουν την πίττα και την κόβουν όπως θέλουν, 1πολλές φορές δεν αφήνουν θέματα που τους αφορούν να βγουν στην επιφάνεια. Έτσιέγινε και τον τελευταίο καιρό με το θέμα της Μονής Βατοπαιδίου, όπου και πάλι γιαάγνωστους λόγους δεν ακούσαμε την άλλη άποψη, όπου έγιναν αρκετές προσπάθειεςαπό πολλούς κληρικούς, να πουν την άποψή τους περί του θέματος, αλλά αν κάποιοςήταν υπέρ της Εκκλησίας και του Ηγουμένου Εφραίμ, η άποψή του ποτέ δεν έβγαινεπρος τα έξω. Γιατί άραγε; Ακούγαμε και διαβάζαμε από τα Μ.Μ.Ε. ΜΟΝΟ τηνάποψη των “τηλεδικαστών” και λέμε “τηλεδικαστών” διότι είναι οι ίδιοι πουβγαίνουν στα κανάλια και οι ίδιοι πολλές φορές που αρθρογραφούν σε κάποιοέντυπο. Το τελευταίο όμως διάστημα και πάλι οι “τηλεδικαστές”, δεν λέγουν τηναλήθεια στον ελληνικό λαό. Προσπαθώντας να την αποκρύψουν, πολλές φορέςλέγουν μόνο ένα τμήμα της αλήθειας και βέβαια μετά, το αποτέλεσμα είναι εντελώςδιαφορετικό από την πραγματικότητα. Από την ίδρυση της η Εκκλησία οργανώθηκε σε ένα σύνολο φυσικώνπροσώπων, τα όποια κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα είχαν το ότι ήταν βαπτισμένοιστο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος και πίστευαν στονΧριστό. Ως τέτοιο σύνολο, ήταν ικανή να αποκτήσει δικαιώματα και υποχρεώσεις. Να οργανώσει το φιλανθρωπικό της έργο. Να μεριμνά για τους έχοντες ποικίλεςπνευματικές αλλά και υλικές ανάγκες. Να ανεγείρει ναούς για την τέλεση της θείαςλατρείας, κτίρια για τη στέγαση των φιλανθρωπικών δραστηριοτήτων της, με μιαλέξη να αποκτά περιουσία. Άλλοτε από δωρεές των μελών της, άλλοτε από αγορές. Έτσι σιγά σιγά η Εκκλησία(ναοί, μονές, επισκοπές, και μητροπόλεις, πανάγιαπροσκυνήματα κ.λπ.) απέκτησε την λεγόμενη “εκκλησιαστική περιουσία”. Η Εκκλησία δικαιούται να έχει περιουσία, όπως δέχθηκαν με πληθώρααποφάσεων τους όχι μόνο ελληνικά Δικαστήρια, αλλά και η Ευρωπαϊκή ΕπιτροπήΔικαιωμάτων του Ανθρώπου του Συμβουλίου της Ευρώπης, στην οποία προσέφυγανορθόδοξες Μονές κατά του νόμου 1700/87. Και είναι σε θέση να την αξιοποιήσειεπωφελώς για τον ελληνικό λαό, αρκεί να αφαιρεθούν τα νομικά και διοικητικάδεσμά πού της έχουν κατά καιρούς επιβληθεί. Σας παραθέτουμε πιο κάτω δύοκείμενα-μελέτες, τα οποία έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα Μ.Μ.Ε., σχετικά με τοθέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας, με σκοπό να ακουσθεί και η άλλη άποψη, πουως συνήθως δεν ακούγεται. Το ένα κείμενο είναι της Ιεράς Συνόδου, που γράφτηκε τον Απρίλιο του 1999, ενώ το άλλο είναι ένα άρθρο του κ. Στρουμπούλη Δαμιανού, λίγο παλαιότερο και τοοποίο είχε δημοσιευθεί στην εφημερίδα Καθημερινή τον Απρίλιο του 1987. Πιστεύουμε ακράδαντα σύμφωνα με τα στοιχεία των δύο αυτών κειμένων, ότι ανείχαμε και μια πιο πρόσφατη μελέτη, περί της εκκλησιαστικής περιουσίας, θαδιαπιστώναμε ότι, έως και σήμερα το αδηφάγο κράτος δεν έχει αλλάξει συμπεριφορά. (Τέλος προτείνουμε γι’ αυτούς που θα ήθελαν περισσότερες λεπτομέρειες περί τηςεκκλησιαστικής περιουσίας, κυκλοφορεί ένα βιβλίο του Εφέτη κ. ΑποστολάκηΓεωργίου, από τις “Πρότυπες Θεσσαλικές Εκδόσεις”, με τίτλο: “Ακίνητη Περιουσίατων Ορθοδόξων Εκκλησιών στην Ελλάδα”). Δόθηκε ή αρπάχθηκεη Εκκλησιαστική περιουσία από το κράτος; 2Τι έδωσε η Εκκλησία και τι άρπαξε το Κράτος σε κτήματα από το 1833 ως το 1951 Άρθρο: Στρουμπούλης ΔαμιανόςΕφημερίδα: ΚαθημερινήΚυριακή- Δευτέρα 12-13 Απριλίου 1987, σελίδα 4 Στα όσα εγράφησαν και ελέγχθηκαν για την εκκλησιαστική περιουσία, λαϊκίστικοουσιαστικά κάλυμμα άλλων επιδιώξεων, παρελήφθη ίσως από την ορμή τωνπραγμάτων, να λεχθεί και το τι έχει ήδη προσφέρει η Εκκλησία από το 1830 έωςσήμερα σε κτήματα και είναι τόσα, που τα σημερινά 13 δις. της μισθοδοσίας τουεφημεριακού κλήρου δεν καλύπτουν ούτε τους τόκους. Χωρίς πολλά λόγια, αςμιλήσουν οι αριθμοί: ● Συνοδική Απόφαση 19/8/1833 Επί συνόλου 593 Μονών, 116 χωρίς μοναχούς περιέρχονται στο κράτος, 119 μεμοναχούς περιέρχονται και αυτές υπό τον όρο να μεριμνήσει για τους μονάζοντες, 226 υπόκεινται σε φόρο 405,650 δρχ., ήτοι το 1/10 των εισοδημάτων τους(Διάταγμα 25/9/1833). Από τις 226 διαλυθείσες, περιήλθε στο κράτος ολόκληρη ηπεριουσία, ακίνητη και κινητή, ιερά σκεύη, εικόνες κλπ., τα οποία εκποιήθηκανεξευτελιστικότατα στις πλατείες των πόλεων, ενώ τα μισθωμένα ακίνητά τους, έδωσαν στο κράτος ετήσια ενοίκια δρχ. 160.000 συνολικώς. Τέλος διελύθησανκαι 16 γυναικείες Μονές (Διάταγμα 25/2/1834). ● Διάταγμα 25/3/1834: Περιέρχονται στο Εκκλησιαστικό Ταμείο ως “αφιερώματα” κτήματα ιδιωτικών Μονών, Μονών και Ναών που δεν έχουν αποδείξεις ότι ανήκουνσε δωρήσαντες. ● ΕΝΤΟΣ της εξαετίας 1834 - 1840 διαλύονται άλλες 181 Μονές προς ενίσχυση τουΕκκλησιαστικού Ταμείου, σύνολο 416. Δηλαδή κατελήφθησαν τα ¾ τηςεκκλησιαστικής περιουσίας, ενώ δεν έπαυσε να εισπράττεται και η δεκάτη τωνμοναστηριακών εισοδημάτων μέχρι το 1909. Απέναντι όλων αυτών, το κράτοςενέγραψε στον Προϋπολογισμό δρχ. 250.000 το έτος για μισθοδοσία αρχιερέων, ιεροκηρύκων και έσοδα συνοδικού γραφείου.● ΝΟΜΟΣ 1856, επιβάλλει πρόσθετη μοναστηριακή εισφορά των εσόδωνεκάστου μοναστηριού, υπέρ των υπό ίδρυση κρατικών σχολείων.● ΝΟΜΟΣ 1888, επιβάλλει ποσοστό 5% επί του συνόλου των εσόδων κάθεΜονής υπέρ του Ταμείου Δημοτικής Εκπαιδεύσεως. ● ΝΟΜΟΣ 1889, καθορίζει την εισφορά σε πάγιο ποσό δρχ. 150.000 ετησίως. Καιτο 1892 ενοποιούνται οι δύο νόμοι, αποδειχθέντος αδυνάτου της καταβολής τουπαγίου ποσού, ο νόμος 1895 το κατεβάζει στις 100.000. Και επειδή αυτό απεδείχθηαβάσταχτο, το κράτος προέβη σε αναγκαστικές απαλλοτριώσεις για νασυμπληρώσει το κονδύλιο. Η Σύνοδος διεμαρτυρήθη έντονα (19/1/1894), διότι και3το κράτος δεν μερίμνησε για τη μόρφωση του κλήρου, όπως συμβατικώς είχεαναλάβει. ● ΝΟΜΟΣ 1893, επιβάλλεται “κλιμακωτή”, φορολογία σε όσες Μονές έχουν ετήσιοεισόδημα πέραν των δρχ. 5.000 και εισπράττονται συνολικώς δρχ. 45.000 προςκάλυψη “εξόδων του κηρύγματος του θείου λόγου”.● ΝΟΜΟΣ 1909, ιδρύεται το Γενικό Εκκλησιαστικό Ταμείο προς “περισυλλογή τηςμοναστηριακής περιουσίας και κάλυψη των εκκλησιαστικών δαπανών”. Ηδιαχείριση είναι συνετή. Καταβάλλονται οι μισθοί των αρχιερέων, ιεροκηρύκων, καθηγητών θρησκευτικών, δίνονται πάνω από 40 υποτροφίες σε φοιτητές καικαλύπτονται τα έξοδα διοικήσεως της εκκλησιαστικής περιουσίας. ΙδρύεταιΙερατικό Φροντιστήριο, συνεχίζεται η χορηγία υπέρ της ΔημοτικήςΕκπαιδεύσεως. Σύνολο εξόδων περίπου ένα εκατομμύριο δρχ. το χρόνο. Ταπερισσότερα προβλέπονται για την συντήρηση του ενοριακού κλήρου. Ο Α’ Παγκόσμιος πόλεμος τελειώνει. Και ενώ, υπάρχουν απέραντα κρατικά κτήματαπρος διανομή στους πολεμιστές, έρχεται ο νόμος 1919 “περί αναγκαστικήςαπαλλοτριώσεως αγροτικών ακινήτων”, επιτάσσοντας ότι “κτήματα ανήκοντασε Μονές ή ευαγή ιδρύματα, απαλλοτριώνονται εν τω συνόλω”, ενώ συγχρόνωςαφήνει στους ιδιώτες ως αναπαλλοτρίωτα από 1.000 στρέμματα. Η αποζημίωσηορίζεται σε τιμές προ του 1912, αλλά και το μέγιστο ποσοστό ουδέποτεκατεβλήθη. Και το χειρότερο, τα κτήματα αυτά πήγαν όχι σε ακτήμονες, αλλά σεπλουσίους κτηματίες που, εν τω μεταξύ, συνέπηξαν συνεταιρισμούς και δενκατέβαλαν ποτέ καμία αποζημίωση. Μέρος των απαλλοτριωθέντων κτημάτων της Εκκλησίας είναι τα πιο κάτω: 1) Αγρόκτημα ΜΟΡΤΕΡΟ, υπέρ Συνεταιρισμού Μορτερού: Αγροί στρέμματα 48, δάση εκχερσωμένα στρ. 4.964. Υπέρ Προσφυγικής ομάδος: Ν. Ερυθραία, αγροί στρ. 340.500 χέρσα, αλώνια στρ. 14.240, δάση εκχερσωμένα στρ. 365.376, σύνολοστρεμμάτων 773.080. Τιμή κατά στρέμμα, αγροί δρχ. 205,20, χέρσα δραχμές 57, δάση δραχμές 114. Συνολική αξίας δραχμές 122.750,65. Ιδιοκτησία Μονής Πετράκη. Ουδέν κατεβλήθη. 2) Αγρόκτημα ΛΑΧΙΔΙΑ ΜΑΡΑΘΩΝΟΣ, υπέρ Συνεταιρισμού Λαχιδίων, αγροί στρ. 649.000, αγροί για σχολείο στρ. 27.000, χέρσα στρ. 15.000. Υπέρ ΣυνεταιρισμούΞυλοκέριζας, αγροί στρ. 236.000, χέρσα στρ.2.000. Υπέρ Συνεταιρισμού ΛαχιδίωνΞυλοκέριζας, αγροί στρ. 28.249, βάλτοι στρ. 26.127, σύνολο στρ. 983.876. Τιμή κατάστρέμμα δραχμές 218,50, βοσκοτόπια δρχ. 57. Ιδιοκτησία Μονής Πετράκη. Ουδένκατεβλήθη. 3) Αγρόκτημα ΓΕΡΑΚΑ, σύνολο απαλλοτριώσεων στρ. 10.278. Συνολικήαποζημίωση σε δραχμές 880.769,25. Ιδιοκτησία Μονής Πετράκη. Η αποζημίωσηκατετέθη στην Εθνική Τράπεζα υπέρ ΟΔΕΠ. (Δια νόμου, οι καταθέσεις νομικώνπροσώπων είναι άτοκες). 4) Αγρόκτημα ΒΑΡΗ, υπέρ Συνεταιρισμού Βάρης, αγροί στρ. 4.135, δάση - βοσκέςστρέμ. 5.000. Υπέρ Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Βάρης, αγροί στρ. 120. Υπέρ4Γεωργικού Συνεταιρισμού Βάρης στρ. 600. Υπέρ Προσφύγων Βάρης στρ. 1.993, δάση - βοσκές στρ. 3.200, σύνολο στρ. 15.048. Τιμή αγρών κατά στρέμμα δραχμές270,85 δασών - βοσκών δραχμές 152. Συνολικώς δραχμές 3.149,231. ΙδιοκτησίαΜονής Πετράκη. Κατετέθησαν στην Εθνική Τράπεζα υπέρ ΟΔΕΠ. 5) Αγρόκτημα ΚΑΜΑΡΙΖΑ - ΛΕΓΡΑΙΝΑ. Όλη η έκταση Καμάριζα – Λεγραινά - Λαύριο - Θορικό παρεδόθη στον Συνεταιρισμό Μεταλλωρύχων Λαυρίου - Καμάριζας, εξεδόθη η 125/1934 εκτιμητική απόφαση Πρωτοδικείου Αθηνών, ηοποία όμως…εχάθη. 6) Μοναστηριακό αγρόκημα ΚΟΡΩΠΙΟΥ, υπέρ ακτημόνων, αγροί στρ. 3.873,047, χέρσα στρ. 74.399, σύνολο στρεμμάτων 3.949,446. Τιμή αγρών κατά στρ. δραχμές288,80, χέρσα δραχμές 38. Συνολικώς δραχμές 1.121.439,10 (περίπου 28 δραχμές τοστρέμμα). Δικαιούχος Μονή Πετράκη. Κατετέθησαν στην Εθνική Τράπεζα υπέρΟΔΕΠ. 7) Αγρόκτημα ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ. Απαλλοτρίωση με υπουργική απόφαση116.015/1926. Δεν εξεδόθη εκτιμητική απόφαση, ελλείπουν ακριβή στοιχεία… Αγρόκτημα ΓΕΡΟΣΑΚΟΥΛΙ, υπέρ Προσφύγων Ξυλοκέριζας, στρ. 1.500, τιμήκατά στρ. 162 δραχμές. Συνολική αξία σε δραχμές 243.000, ιδιοκτήτρια ΜονήΠεντέλης. Κατετέθησαν στην Εθνική Τράπεζα υπέρ ΟΔΕΠ. 9) Εκτός των μεγάλων αυτών κτημάτων, από το 1919 μέχρι το 1925 έγινε σωρείααπαλλοτριώσεων μικρών αγροτεμαχίων, οπότε το Γενικό Εκκλησιαστικό Ταμείοκατέρρευσε. Το 1930 αντεκατεστάθη από τον ΟΔΕΠ επί άλλων βάσεων. Ηαφαίρεση μικρών αγροτεμαχίων συνεχίστηκε και μέχρι το 1950.Οι Μονές είχαν εισοδήματα και από τα λεγόμενα “εμφυτευτικά δικαιώματα”, ταοποία δια του “περί εξαγοράς των εμφυτευτικών δικαιωμάτων”, νόμου 1919 υπεβιβάσθηκαν από 33% σε 15% και έτσι μειώθηκαν κάτω του μισού. Οι απαλλοτριώσεις συνεχίζονται: Ν.Δ. 327/1947: “Καλλιεργούμενοι καικαλλιεργήσιμοι γαίαι του ΟΔΕΠ, των Μονών, εκμισθούνται αναγκαστικώς προςακτήμονες γεωργούς και κτηνοτρόφους άνευ γνώμης των ιδιοκτητριών Μονών.Η αναγκαστική εκμίσθωση ορίζεται δεκαετής δυναμένη να παραταθεί, το δε μίσθωμαορίζεται εις το 50πλάσιο του προπολεμικού, μέχρι του 100πλασίου!!! Βάσει του ωςάνω νόμου εκμισθώθηκαν: α) Κτήμα Μονής Λειμώνος Μυτιλήνης, στρ. 2.200 και ελαιόδεντρα 6.429 αντίδραχμών 28.853, 500 ετησίως, ενώ το ίδιο έτος 1947 είχαν εκμισθώσει από τη Μονήαντί δραχμών 114.856.000 και σε ελεύθερη συναλλαγή δεν περνούσαν τα 250 εκατ. δραχμές το χρόνο. β) Ελαιόκτημα Κορωνησίας Πρεβέζης, ελαιόδεντρα 2.000 αντί δραχμών 3.340.000 ετησίως, ενώ το 1948 είχαν εκμισθώσει αντί δραχμών 26.500.000. γ) Αγρόκτημα ΧΑΡΑΚΑΣ Λεγραινών, ακαλλιέργητη έκταση στρ. 1.045, η οποία δενεξετιμήθη. δ) Καλλιεργήσιμα δάσους Βάρης - Κορωπίου, στρ. 600 (δάσος καμένο). Δενεξετιμήθη. 5ε) Κτήμα Μονής Χοζοβιωτίσσης Θήρας, στρ. 728, εκμίσθωση δρχ. 3.899.500, ενώ το1947 είχε εκμισθωθεί αντί δρχ. 22.371.000. στ) Κτήμα Μονής Κατερινούς Ακαρνανίας, στρ. 250 εκμίσθωση δρχ. 725.000, το1947 είχε εκμισθωθεί αντί δραχμών 1.241.000 μόνο για τα 213 στρέμματα. ζ) Λιβάδι ΚΕΦΑΛΗ Μονής Προδρόμου Αντικύρρας, μίσθωμα ενοικιοστασιακόελάχιστο. Τιμή εκποιήσεως δρχ. 200 εκατ. η) Καπνόκτημα Γραμματικούς Ακαρνανίας, στρ. 283. Αυθαίρετη κατοχή υπό μελώντοπικού Συνεταιρισμού. Μίσθωση αναγκαστική αντί δρχ. 9.655.000. Τέλος, με το Διάταγμα της 29/10/1949 “Περί κωδικοποιήσεως των αγροτικώννόμων” άρθρο 2: “Υπόκεινται εις ολοκληρωτική απαλλοτρίωση και παραχώρησητα εις το Δημόσιο, τους Δήμους, Μονές και τα πάσης φύσεως θρησκευτικάιδρύματα, ανήκοντα κτήματα ανεξαρτήτως εκτάσεως, είδους καλλιέργειας κλπ.”. “Ολοκληρωτική”.Αστικά κτήματα παραχωρηθέντα υπό της Εκκλησίας εις το κράτος: ΡιζαρείουΣχολής, Ακαδημίας Αθηνών, Παλαιού Πτωχοκομείου, ΜαρασλείουΔιδασκαλείου, Νοσοκομείου Ευαγγελισμός, Αγγλικής Αρχαιολογικής Εταιρείας, Αμερικανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας, Αρεταιείου, Αιγινιτείου, ΓερμανείουΣχολής (Σχολή Χωροφυλακής), Νοσοκομείου Παίδων, Σκοπευτηρίου, Πυριτιδαποθήκης, Νεκροταφείου Κηφισίας, Σχολείου Μενιδίου, ΝαούΚορωπίου, Λουτρών Στρατού, Ρωσικής Αρχαιολογικής Σχολής, ΙατρικούΕργαστηρίου Πανεπιστημίου Αθηνών, Μετσοβείου Πολυτεχνείου, ΓενναδείουΒιβλιοθήκης, Νοσοκομείου Συγγρού, Εκκλησιαστικού ΟρφανοτροφείουΒουλιαγμένης, Νοσοκομείου Αγία Ελένη, Παιδικές Εξοχές Βούλας, ΓυμνάσιοΑμαρουσίου, Νοσοκομείο Σωτηρία, Σανατόριο Πάρνηθας, Ασκληπιείο Βούλας, Άλση: Λυκαβηττού, Κεφαλάρι Κηφισιάς, Συγγρού, Παγκρατίου, Πλατείες: Μαβίλη, Αγίου Θωμά Αμπελοκήπων, Αγίου Δημητρίου Αμπελοκήπων, ΑγίουΑνδρέα, Νοσοκομείου Παίδων. Οδών Λαοδικείας, Πόντου, δυτικώςΝοσοκομείου Συγγρού, γέφυρα οδού Παπαδιαμαντοπούλου, γέφυρα Πάτση(Παγκράτι), οδών Δαμάρεως – Αρρύβου, οδού Κολωνού, έξη οδών Κηφισίας, πλατεία Βούλας, Κορωπίου και Αχαρνών. Απαλλοτριωθέντα αστικά κτήματαυπέρ αναπήρων αξιωματικών, προσφύγων Πόντου, προσφύγων “ΣτέγηΜητέρων”, υπέρ Μονής Σινά, υπέρ διαφόρων και πολλών προσφυγικώνπαραπηγμάτων, υπέρ αναπήρων οπλιτών, υπέρ αστικής εγκαταστάσεωςπροσφύγων, υπέρ δημοσίων κλητήρων, υπέρ άλλης εγκαταστάσεως προσφύγωνΑμπελοκήπων, υπέρ Συνεταιρισμού Εστία, προσφύγων συνοικίας ΣπιτάκιΠαγκρατίου, προσφύγων Βύρωνος, Συνεταιρισμού Μουδανιστών, προσφύγωνΙλισσού, θέσης Αγά Βρύση, Ασυρμάτου, θέσης Θών, απέναντι Ιλισσού, οδούΜεσογείων, όπισθεν εργοστασίου Πυρρή, ολόκληρο το κτήμα Γουδί, γωνίαΑλεξάνδρας και Βασ. Σοφίας. Όλα αυτά τα ενδεικτικά αστικά κτήματα έχουν έκταση 1.119.464 τετρ. Μέτρα, 168.478 τετρ. πήχεις και 2.552.600 στρέμματα. Επίσης απαλλοτριώθηκαν η Βοαώνα, Βουρβάς, Πάτημα, Σκαραμαγκά, Μαγούλα Ελευσίνας και κτήμα Μονής Μετεώρωνστα Τρίκαλα. Τέλος, μέχρι τα μέσα του 1951 απαλλοτριώθηκαν και 231 6εκκλησιαστικά αγροτικά κτήματα χωρίς αποζημίωση. Ο κατάλογος αυτών είναιστη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου. Τα κτήματα αυτά αρχίζουν από το Γουδί (2.694 στρ.) και φθάνουν παντού όπου υπάρχουν ελληνικές πόλεις και χωριά. Καιαπαλλοτριώθηκαν επίσης άλλα 30 κτήματα (κατάλογος επίσης υπάρχει) για ταοποία κατεβλήθησαν συμβολικά τιμήματα. Όλα αυτά έγιναν από το 1833 μέχρι το 1951. Από κει και πέρα έγιναν πολλές ακόμααπαλλοτριώσεις, αλλά δεν έχουν δημοσιευθεί και συγκεντρωθεί ακόμα πλήρη καιαντικειμενικά στοιχεία. ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣΠΡΟΣ ΤΟ ΛΑΟΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΗ Εκκλησία μιλάει στα παιδιά τηςμε τη γλώσσα της Ευθύνης, της Αλήθειας και της Αγάπης. Απρίλιος 1999, τεύχος 23 Οι προκαταλήψεις - Οι μύθοι - Η αλήθειαΤο θέμα της λεγόμενης «εκκλησιαστικής περιουσίας» απετέλεσε για πολλέςδεκαετίες αφορμή να απασχοληθεί επί μακρόν η Κοινή Γνώμη, να γίνουν έντονεςσυζητήσεις μεταξύ εκπροσώπων Εκκλησίας και Πολιτείας, να ψηφισθούν νόμοι, ναεξαφθεί η φαντασία των πολλών για δήθεν «αμύθητης αξίας» εκτάσεις Μονών καιευκαίρως-ακαίρως να ψέγεται η Εκκλησία πότε για «κατασπατάληση» και πότε γιαμη αξιοποίηση της περιουσίας της. 1) Ταιριάζει στην Εκκλησία να έχει περιουσία; Από την ίδρυση της η Εκκλησίαοργανώθηκε σε ένα σύνολο φυσικών προσώπων, τα όποια κοινό χαρακτηριστικόγνώρισμα είχαν το ότι ήταν βαπτισμένοι στο όνομα του Πατρός και του Υιού και τουΑγίου Πνεύματος και πίστευαν στον Χριστό. Ως τέτοιο σύνολο, ήταν ικανή νααποκτήσει δικαιώματα και υποχρεώσεις. Να οργανώσει το φιλανθρωπικό της έργο. Να μεριμνά για τους έχοντες ποικίλες πνευματικές αλλά και υλικές ανάγκες. Ναανεγείρει ναούς για την τέλεση της θείας λατρείας, κτίρια για τη στέγαση τωνφιλανθρωπικών δραστηριοτήτων της, με μια λέξη να αποκτά περιουσία. Άλλοτε απόδωρεές των μελών της, άλλοτε από αγορές. Έτσι σιγά σιγά η Εκκλησία(ναοί, μονές, επισκοπές, και μητροπόλεις, πανάγια προσκυνήματα κ.λπ.) απέκτησε την λεγόμενη«εκκλησιαστική περιουσία». 2) Νομική προστασία της εκκλησιαστικής περιουσίας. Η κινητή και η ακίνητηπεριουσία της Εκκλησίας ανέκαθεν απελάμβανε ένα καθεστώς πού είχε το στοιχείοτου αναπαλλοτρίωτου. Οι Αποστολικές Διαταγές (Β' 24), οι Αποστολικοί κανόνες(ΛΗ', ΟΗ'), πολλοί κανόνες ιερών Συνόδων (ΙΕ' Άγκυρας, ΚΔ', ΚΕ' Αντιοχείας, ΚΣΤ', ΛΓ' Καρθαγένης, ΚΔ' Χαλκηδόνος, ΜΘ' Τρούλλου, Γ Πρωτοδευτέρας κ.ά.) θεμελιώνουν το αναπαλλοτρίωτο της εκκλησιαστικής περιουσίας «εις το διηνεκές», διότι την χαρακτηρίζουν πράγμα ιερό πού ανήκει στον Θεό. Καθόλη τη διάρκεια τηςένδοξης Βυζαντινής αυτοκρατορίας, ήδη από τους χρόνους του Ιουστινιανού (6οςαιώνας), απαγορευόταν η εκποίηση ακινήτων της Εκκλησίας, ιδίως των ευαγώνιδρυμάτων και των μονών της, καθώς και κάθε πράξη πού θα είχε ως αποτέλεσμα να7μειωθεί η αξία της ιδιοκτησίας αυτής, εκτός αν γινόταν για προφανές όφελος της, ηαπό αδήριτη ανάγκη. Τα ανήκοντα στην Εκκλησία κινητά και ακίνηταχαρακτηρίζονταν «πράγματα αφιερωθέντα τω Θεώ», άρα «αναπόσπαστα», «α-ναφαίρετα», «αμείωτα». Αρχή πού, εκτός σπανίων εξαιρέσεων, έγινε σεβαστή καιστη διάρκεια της οθωμανικής κυριαρχίας. 3) Μετά την απελευθέρωση και τη δημιουργία του ελληνικού Κράτους (1828),ενώ διατηρείται στη συνείδηση του πληρώματος της Εκκλησίας η πίστη στο ιερό καιαναπαλλοτρίωτο της εκκλησιαστικής περιουσίας, με διάφορα νομοθετήματα επι-βάλλεται κατά καιρούς η αναγκαστική απαλλοτρίωση τμημάτων της: α. Η Αντιβασιλεία του Όθωνος (αλλοεθνής και προτεσταντική), πιστεύοντας ότι ηπεριουσία της Εκκλησίας αποτελεί θησαυρό πού κληροδοτήθηκε από τους προγόνουςστο ελληνικό Έθνος και λησμονώντας ( την ανεκτίμητη προσφορά των ορθόδοξωνΜοναστηριών στους παλαιότερους και τους ακόμα νωπούς τότε αγώνες της εθνικήςΠαλιγγενεσίας, με τα βασιλικά διατάγματα του 1833 και 1834 απεφάσισε τη διάλυση416 Μοναστηριών και τη διάθεση της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους, με τοπρόσχημα να συσταθεί το «Εκκλησιαστικό Ταμείο». Ήταν όμως τόσο κακή ησύσταση και οργάνωση του Ταμείου αυτού, ώστε το μόνο πού συνέβη ήταν ηδιαρπαγή της εκκλησιαστικής περιουσίας και η πώληση -εκ μέρους επιτηδείων— ιερών σκευών και κειμηλίων στα παζάρια... Το 1836 η απαλλοτριωτική διάθεση τηςΑντιβασιλείας επεκτάθηκε και στην περιουσία των Μοναστηριών πού διατηρήθηκανσε λειτουργία, «χάριν θεαρέστων έργων και προς οικοδομήν ιερών και αγαθοεργώνκαταστημάτων». Έτσι απαλλοτριώθηκαν αναγκαστικά και άλλες μοναστηριακέςεκτάσεις, ενώ σε όσες απέμειναν επιβλήθηκε βαρύτατη έμμεση φορολογία. β. Στη διάρκεια της β' και γ' δεκαετίας του 20οϋ αιώνος, μετά τους βαλκανικούςκαι τον α' παγκόσμιο πόλεμο, κυρίως δε έπειτα από τη Μικρασιατική Καταστροφή(1922), το ελληνικό Κράτος επέτεινε την απαλλοτριωτική του επιβολή σε βάρος τηςεκκλησιαστικής περιουσίας. Με τους νόμους 1072/1917 και 2050/1920 («αγροτικόςνόμος») και άλλους μεταγενέστερους, απαλλοτριώθηκαν αναγκαστικά πολλέςμοναστηριακές εκτάσεις για την αποκατάσταση προσφύγων και ακτημόνων και γιαλόγους «προφανούς ανάγκης και δημοσίας ασφαλείας». Είναι χαρακτηριστικό ότιστην περίοδο 1917 μέχρι 1930 απαλλοτριώθηκαν εκκλησιαστικές εκτάσεις αξίας άνωτου 1.000.000.000 προπολεμικών δραχμών, και το Κράτος κατέβαλε στο ΓενικόΕκκλησιαστικό Ταμείο μόνο 40.000.000 δρχ. Τα υπόλοιπα 960.000.000 οφείλονταιακόμα! Τα περισσότερα Μοναστήρια καταδικάστηκαν με τον τρόπο αυτό σεμαρασμό και λειψανδρία! γ. Με τον κωδ. νόμο 4684/1931 «περί Οργανισμού Διοικήσεως Εκκλησιαστικήςκαι Μοναστηριακής περιουσίας», αποφασίστηκε από την Πολιτεία η ρευστοποίησητης ακίνητης περιουσίας των Μονών, παρά τις επιφυλάξεις της Εκκλησίας. Ό,τιεισπράχθηκε από τη ρευστοποίηση, σχεδόν στό σύνολο του, εξανεμίσθηκε, όταν ηεθνική μας οικονομία καταποντίστηκε εξαιτίας του β' παγκόσμιου πολέμου και τηςξενικής κατοχής (1940-44). δ. Με την από 18.9.1952 «Σύμβαση περί εξαγοράς υπό του Δημοσίου κτημάτωντης Εκκλησίας προς αποκατάστασιν ακτημόνων καλλιεργητών και ακτημόνωνγεωργικών κτηνοτρόφων», η Εκκλησία της Ελλάδος υποχρεώθηκε να παραχωρήσειστο Κράτος τα 4/5 (80%) της καλλιεργούμενης ή καλλιεργήσιμης αγροτικήςπεριουσίας της, με αντάλλαγμα να λάβει κάποια αστικά ακίνητα και 45.000.000 δρχ. νέας (τότε) εκδόσεως. Στη Σύμβαση του 1952 περιέχεται η διακήρυξη του Κράτους, ότι η απαλλοτρίωση αυτή είναι η τελευταία και δεν πρόκειται να υπάρξει νεότερη ατόμέλλον, ενώ υπάρχει και η δέσμευση ότι η Πολιτεία θα παρέχει κάθε αναγκαία8υποστήριξη (υλική και τεχνική), ώστε η Εκκλησία να μπορέσει να αξιοποιήσει τηνεναπομείνασα περιουσία της. 4) Άλλα, με σειρά διοικητικών μέτρων, το ελληνικό Κράτος δεν επέτρεψε στηνΕκκλησία να αξιοποιήσει την περιουσία της, ώστε να αναπτύξει ανάλογα τοπνευματικό και φιλανθρωπικό της έργο: Άλλοτε αμφισβητώντας την κυριότητα, άλλοτε χαρακτηρίζοντας ως δασικές ή διακατεχόμενες τις μοναστηριακές εκτάσεις, στην ουσία οι κρατικές Υπηρεσίες εμπόδισαν και εμποδίζουν την Εκκλησία νααξιοποιήσει την περιουσία της, με αποτέλεσμα ο ελληνικός λαός να στερείται τηςδυνατότητας να δεχθεί την ευεργετική στοργή της πνευματικής Μητέρας του, ηοποία, παρά ταύτα, λειτουργεί περισσότερα από 400 πάσης φύσεως φιλανθρωπικάΙδρύματα! Από την άλλη μεριά καλλιεργείται συστηματικά η εντύπωση, ότι ηΕκκλησία έχει στην κατοχή της αμύθητη περιουσία, την οποία δήθεν δεν αξιοποιείγια το καλό του λαού! ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ; Όταν το 1987 ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος 1700/87 (νόμος Τρίτση), πούαποτελεί μια ακόμη προσπάθεια για την οριστική αποψίλωση της εκκλησιαστικήςπεριουσίας, δόθηκε η αφορμή να δημοσιευθούν σημαντικά κείμενα. Μεταξύ αυτώνκαι ένα υπό τον τίτλο «Ιδιοκτησιακό καθεστώς και αξιοποίηση της αγροτικής γηςστην Ελλάδα» (περιοδικό «Εκκλησία», 1-15.4.1987, σσ. 254-55). Με αναμφισβήτηταστοιχεία, στηριγμένα σε μελέτη των Θ. Τσούμα και Δ. Τασιούλα, πού εκδόθηκε απότην Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος (το 1986), αποδεικνύεται ότι στο σύνολο τηςαγροτικής γης της Ελλάδος ανήκουν: στο Δημόσιο 43.598.000 στρέμμ. στην Τοπ. Αυτοδιοίκηση 15.553.200 » στην Εκκλησία1.292.300 » στους Συνεταιρισμούς 1.098.400 » Από αυτά τα 1.292.300 στρέμματα ιδιοκτησίας της Εκκλησίας, τα 367.000 είναιδασικής εκτάσεις, τα 735.300 βοσκότοποι και μόνο τα 189.900 γεωργική(καλλιεργήσιμη) γη. Δηλαδή, οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις της αντιστοιχούν μόλις στο0,48% του συνόλου της γεωργικής γης της χώρας μας! Και να ληφθεί υπόψη ότι κατά τη δεκαετία 1974-83 «εγκαταλείπονται κάθε χρόνοαπό τους αγρότες και κτηνοτρόφους κατά μέσο όρο 162.400 στρέμ. αγροτικής γης» ακαλλιέργητα και ανεκμετάλλευτα. Το 1983 υπολογίστηκαν σε 4.380.000 στρέμματαοι εγκαταλειμμένες εκτάσεις αγροτικής γης (σχεδόν 3,5 φορές μεγαλύτερες από τοσύνολο της γης πού ανήκει στην Εκκλησία, ενώ σήμερα θα είναι ασφαλώςμεγαλύτερο το ποσοστό). Παρά ταύτα, στα μάτια κάποιων και η εναπομείνασα περιουσία φαντάζει μεγάλη. Δενλαμβάνεται, όμως, υπόψη ότι αυτή δεν ανήκει στην Κεντρική Διοίκηση (ΙεράΣύνοδο), αλλά σε περισσότερα από 10.000 εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα(Μητροπόλεις, Ναούς, Μονές, Προσκυνήματα, Ιδρύματα, Κληροδοτήματα κ.λπ.), τοκαθένα από τα οποία αγωνίζεται -μέσα από τον κυκεώνα των νομικών καιδιοικητικών δεσμεύσεων- να διαφυλάξει την κυριότητα και να αξιοποιήσει τα όσατου ανήκουν περιουσιακά στοιχεία, για το καλό του πληρώματος της Εκκλησίας. Δηλαδή κάθε Μονή και κάθε ιερός Ναός, πού είναι ν.π.δ.δ., μεριμνούν για τησυνήθως μικρή περιουσία πού έχουν, φροντίζοντας για την έντιμη διαχείριση της καιτηρώντας τις αυστηρές διατάξεις πού ισχύουν για τα νομικά πρόσωπα. Η διαχείρισηαυτή υπόκειται σε τακτικό έλεγχο τόσον από την Εκκλησία, όσο και από τα αρμόδιαόργανα της Πολιτείας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα κοι | |
|