Ανακοίνωσε ο κ. Ραγκούσης την "θεσμικη πλατφόρμα" της νέας δικτατορίας της "καρτας του πολίτη"(νομοσχέδιο "ηλεκτρονικής διακυβέρνησης" - υπάρχει στο τέλος της ανάρτησης)
Οι φίλοι και συνεργάτες του ιστολογίου
http://id-ont.blogspot.com δεν περιορίσθηκαν μόνο σε ένα πολύ καλό και πλήρες "ρεπορτάζ" αλλά έψαξαν και βρήκαν το νομοσχέδιο το οποίο κατά ένα περίεργο τρόπο είχε "αποκαθηλωθεί" απο τους επίσημους διαδικτυακούς τόπους που θα έπρεπε να υπάρχει ώστε να το βρίσκει ΕΥΚΟΛΑ ο ενδιαφερόμενος πολίτης και υποψήφιος κρατούμενος της δικτατορίας της |
"ηλεκτρονικής διακυβέρνησης" και το οποίο μας το παραθέτουναυτούσιο στο τέλος του "ρεπορτάζ".
Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση: Ο Δούρειος Ίππος της Κάρτας του Πολίτη;
Σχόλιο ID-ont: Στις 29 Δεκεμβρίου 2010 παρουσιάστηκε από τον αρμόδιο Υπουργό στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο (βλ κατωτέρω) για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Την Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011 έγιναν δηλώσεις για αυτό το νομοσχέδιο στους δημοσιογράφους. Πουθενά σε αυτό το νομοσχέδιο για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση δεν αναφέρεται η λέξη «Κάρτα του Πολίτη» (ΚτΠ). Αντίθετα εξαγγέλθηκε στη συνέντευξη η ΚτΠ, με την επισήμανση ότι θα αποτελέσει την Υπερ-Κάρτα που θα ενσωματώσει όλες τις άλλες κάρτες που στο μεταξύ θα μοιραστούν. Με βάση αυτά δικαιούμαστε λοιπόν να πιστεύουμε ότι ακολουθείται η εξής στρατηγική:
Λόγω των αντιδράσεων για την «Κάρτα του Πολίτη» (ΚτΠ) έσπασε ο νόμος της ΚτΠ στα δύο. Θα περάσει άμεσα το τμήμα που αφορά το χτίσιμο της υποδομής πάνω στην οποία θα «πατήσει» η ΚτΠ και η οποία υποδομή αφορά την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Σε δεύτερο, μεταγενέστερο στάδιο θα περάσει με νέο νομοσχέδιο ή Υπουργική Απόφαση (
η ΚτΠ;
Έτσι ενώ οι συζητήσεις, αντιρρήσεις, αντιδράσεις, εκδηλώσεις διαμαρτυρίας (12 Δεκεμβρίου 2010 και η επόμενη 6 Φεβρουαρίου 2011 στο Σύνταγμα) είναι εστιασμένες ενάντια στην Κάρτα του Πολίτη, με αυτό το νομοσχέδιο «ανεξαρτητοποιείται» η υποδομή με την οποία μπορεί να λειτουργήσει η ΚτΠ και περνάει η υποδομή άμεσα, αφήνοντας για το μέλλον το «προς τα έξω» πρόσωπο της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, δηλ την ΚτΠ.
Πρόκειται για αλλαγή στρατηγικής ή έτσι είχε σχεδιαστεί εξ’ αρχής και αποκαλύπτεται....
σιγά-σιγά για να «κοιμηθούν» ή να «αποπροσανατολισθούν» οι αντιδρώντες και να μην ξέρουν προς ποια κατεύθυνση και με ποια αφορμή να αντιδράσουν;
Δείτε και μόνοι σας στο άρθρο Άρθρο 28 «Eγγραφή σε υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης» για την εγγραφή των φυσικών προσώπων απαιτείται «Δελτίο Ταυτότητας». Δεν αναφέρεται «Κάρτα του Πολίτη». Επίσης δεν υπάρχει άλλο άρθρο στο νομοσχέδιο που να περιγράφει την Κάρτα του Πολίτη. Βεβαίως σύμφωνα με το ίδιο άρθρο η εγγραφή μπορεί να γίνεται και με αποστολή ηλεκτρονικής υπογραφής. Με το σημερινό ΑΔΤ αυτό δεν γίνεται. Άρα η ηλεκτρονική ταυτότητα θα θεσμοθετηθεί στο πλαίσιο και αυτού του άρθρου. Μήπως θα ακολουθηθεί και η οδός της Υπουργικής Απόφασης μιας και αυτό το άρθρο μας δηλώνει: «Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης/ Εναλλακτικά: του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού /Εναλλακτικά με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού καθορίζονται τα ειδικότερα τεχνικά και λεπτομερειακά ζητήματα που αναφέρονται στις ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου»;
Επί της ουσίας και ασχέτως στρατηγικών των κυβερνώντων, το έχουμε γράψει σε αυτό το blog πολλές φορές και έχουμε δείξει με όλους τους δυνατούς τρόπους (δείτε προηγούμενες αναρτήσεις μας) τα προβλήματα των Καρτών και πολλών άλλων Βάσεων Δεδομένων, μάλλον πιο "ασφαλών" από την Βάση Δεδομένων της ΚτΠ. Η ίδια η Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας των ΗΠΑ (NSA) (http://id-ont.blogspot.com/2010/12/id-ont-nsa.html) δηλώνει ευθαρσώς ότι ούτε η δική της Βάση Δεδομένων δεν είναι ασφαλής και θα είναι ασφαλείς οι Βάσεις Δεδομένων της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, οι Βάσεις Δεδομένων της Κάρτας του Πολίτη; Είναι ποτέ δυνατόν;
Σε τέτοια συστήματα που αύριο θα "μας ζητάνε συγνώμη για τις διαρροές δεδομένων" που θα γίνουν και "θα υπόσχονται ότι στο μέλλον θα λάβουν όλα τα μέτρα για να γίνουν οι Βάσεις Δεδομένων ασφαλέστερες", ΕΜΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΑΙΝΟΥΜΕ !!!
ΤΟ ΒΗΜΑ:Ευκολότερες συναλλαγές με το Δημόσιο φέρνει ο νόμος για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση
Αθήνα - Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011
Το νομοσχέδιο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση παρουσίασε την Τρίτη ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης με το οποίο απλοποιούνται πολλές διαδικασίες ώστε ο πολίτης να εξυπηρετείται από τις δημόσιες υπηρεσίες σε μικρότερο χρόνο.
Με την υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης από τις δημόσιες υπηρεσίες, ο πολίτης θα μπορεί να περιορίσει τις χρονοβόρες συναλλαγές με το Δημόσιο ακόμα και τις επισκέψεις του στα ΚΕΠ, υπογράμμισε ο υπουργός
Όπως ακόμη διευκρίνισε, δεν θα χρειάζεται η αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη στις δημόσιες υπηρεσίες καθώς θα ισχύσει το «ακριβές αντίγραφο».
Η δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου αρχίζει τις επόμενες ημέρες, ανέφερε ο υπουργός, ενώ η ψήφιση προσδιορίζεται γύρω στο Μάρτιο.
Συγκεκριμένα, μετά την εφαρμογή του νέου νόμου, οι διοικητικές πράξεις θα εκδίδονται ηλεκτρονικά ενώ εισάγεται η ηλεκτρονική σύνταξη, αρχειοθέτηση, διακίνηση, διαβίβαση, κοινοποίηση και ανακοίνωσή τους. Επιπλέον για πρώτη φορά θα καταστεί υποχρεωτική η ηλεκτρονική υπογραφή των εγγράφων.
Ακόμη καθιερώνεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής επικοινωνίας και ηλεκτρονικών συναλλαγών με φορείς του δημοσίου. Το Δημόσιο θα είναι υποχρεωμένο να φροντίζει για την ασφάλεια και την αυθεντικότητα των δεδομένων και των ηλεκτρονικών εγγράφων και αρχείων που παράγουν, καταχωρίζουν, τηρούν ή με οποιοδήποτε τρόπο διαχειρίζονται.
Σχετικά με το ζήτημα των προσωπικών δεδομένων, ο πολίτης θα αποφασίζει για τη χρήση και την έκταση της επεξεργασίας των προσωπικών του δεδομένων ενώ εισάγεται η επιταγή για προστασία της ιδιωτικότητας κατά τον σχεδιασμό πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών για το σεβασμό των προσωπικών δεδομένων. Την ίδια στιγμή διευρύνεται το δικαίωμα πρόσβασης των πολιτών στα δημόσια έγγραφα και τις πληροφορίες του δημόσιου τομέα, μέσω της δημιουργίας προϋποθέσεων για πρόσβαση με ηλεκτρονικό τρόπο.
Επίσης τόνισε ακόμη ότι η ηλεκτρονική διακυβέρνηση θα περιορίσει τη διαφθορά που αναπτύσσεται από τη σχέση πολίτη υπαλλήλου αλλά και το κόστος των συναλλαγών στο δημόσιο, αφού υπολογίζεται να μειωθεί κατά 25%.
Για την κάρτα του πολίτη
Ο κ.Ραγκούσης, αναφερόμενος στην κάρτα του πολίτη, είπε ότι αυτή δεν θα περιέχει όλα τα στοιχεία των κατόχων αλλά τον αριθμό κτηματολογίου, το ΑΦΜ, τον ΑΜΚΑ και το δελτίο ταυτότητας το οποίο και θα υποκαταστήσει.
Πρόσθεσε ότι σε αυτή την κάρτα θα ενσωματωθούν και άλλες κάρτες, αλλά επισήμανε ότι θα προστατευτούν πλήρως τα προσωπικά δεδομένα και ότι το υπουργείο Εσωτερικών θα ακολουθήσει όλες τις συστάσεις της αρμόδιας ανεξάρτητης αρχής.
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=41&nid=1231073237#ixzz1A702mmCHΝομοσχέδιο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση
Αθήνα 29.12.2010, 23:15
Παρουσιάστηκε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο από τον υπουργό Εσωτερικών κ. Γιάννη Ραγκούση το προσχέδιο νόμου για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιδιώκεται η δημιουργία των κανονιστικών προϋποθέσεων και της θεσμικής υποδοχής για την επικοινωνία και συναλλαγή των πολιτών και των επιχειρήσεων με τους φορείς του δημόσιου τομέα με χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
Με το πλαίσιο αυτό επιδιώκεται πιο συγκεκριμένα:
- Η ευχερέστερη άσκηση των δικαιωμάτων και εκπλήρωση των υποχρεώσεων των φυσικών προσώπων αλλά και των ΝΠΙΔ έναντι των φορέων του δημόσιου τομέα.
- Η άρση κανονιστικών εμποδίων για την ταχεία και αποτελεσματική πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες και πληροφόρηση.
- Η εμπέδωση της εμπιστοσύνης και της διαφάνειας με την επέκταση των ηλεκτρονικών εφαρμογών.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών, η αναγκαιότητα για την προώθηση της συγκεκριµένης ρύθµισης προκύπτει από το περιορισµένο ποσοστό των βασικών δηµοσίων υπηρεσιών οι οποίες παρέχονται πλήρως ηλεκτρονικά από την δηµόσια διοίκηση, την περιορισµένη εισαγωγή των εφαρµογών της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην δηµόσια διοίκηση και ιδιαίτερα σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, καθώς και την διαρκώς αυξανόµενη ζήτηση από την πλευρά των πολιτών και ιδιαίτερα των επιχειρήσεων για ηλεκτρονική παροχή των δηµοσίων υπηρεσιών.
Το υπουργείο κρίνει ότι το κανονιστικό αυτό πλαίσιο θα επιταχύνει και θα επεκτείνει τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) τόσο στο πλαίσιο των φορέων του δημόσιου τομέα, βελτιώνοντας, εκλογικεύοντας, οργανώνοντας καλύτερα τη λειτουργία τους όσο και από την πλευρά των πολιτών και των επιχειρήσεων. Κρίσιμη παράμετρος των νομοθετικών προτάσεών μας είναι η μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων πολιτών και επιχειρήσεων.
Το νομοσχέδιο - πλαίσιο αποτελεί εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από μία ρύθμιση που είχε περιληφθεί στη συνταγματική αναθεώρηση του 2001, δηλαδή τη συνταγματική επιταγή του άρθρου 5 Α, που όχι μόνο κατοχυρώνει το δικαίωμα της πληροφόρησης αλλά και την υποχρέωση του κράτους να διευκολύνει την πρόσβαση στις πληροφορίες που διακινούνται ηλεκτρονικά, καθώς και της παραγωγής, ανταλλαγής και διάδοσής τους αποτελεί υποχρέωση του κράτους, τηρουμένων πάντοτε των εγγυήσεων των άρθρων 9 (προστασία ιδιωτικού βίου), 9Α (προστασία προσωπικών δεδομένων) και 19 (προστασία ελευθερίας επικοινωνίας).
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο προβλέπει και ρυθμίζει, επίσης, την ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ των φορέων. Η προαγωγή της ηλεκτρονικής επικοινωνίας, ανταλλαγής εγγράφων αποσκοπεί στη μείωση του λειτουργικού κόστους των φορέων του δημόσιου τομέα (διακίνηση έγχαρτων εγγράφων, κόστος αναπαραγωγής εγγράφων κ.λπ.). Η άμεση ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ των χειριστών μιας διοικητικής διαδικασίας μειώνει επίσης το απαιτούμενο χρόνο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, απελευθερώνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο πόρους για τη δημόσια διοίκηση.
Ειδικότερα, επισημαίνονται οι ακόλουθες παρεμβάσεις:
- Εισάγεται ως γενικός κανόνας η σύνταξη και τήρηση εγγράφων κάθε είδους καθώς και η διακίνηση, διαβίβαση, κοινοποίηση και ανακοίνωση αυτών μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα ή μεταξύ αυτών και των φυσικών προσώπων και ΝΠΙΔ και η έκδοση διοικητικών πράξεων με χρήση ΤΠΕ με παράλληλη κατοχύρωση των προϋποθέσεων για τη νομική και αποδεικτική ισχύ των ηλεκτρονικών εγγράφων που εκδίδουν και διακινούν οι φορείς του δημόσιου τομέα (ηλεκτρονική διοικητική πράξη)
- Ρύθμιση της αποδεικτικής ισχύος/αποδοχής των ηλεκτρονικών αντιγράφων (ηλεκτρονικών/εγχάρτων εγγράφων) και ιδίως η απαλλαγή από την κλασική διαδικασία επικύρωσης εφόσον τα έγγραφα τηρούνται ήδη από φορέα του δημόσιου τομέα και μπορεί να επιβεβαιωθεί η ισχύς και η ακρίβειά τους (μείωση βαρών-γραφειοκρατίας - ελάφρυνση για πολίτες και επιχειρήσεις) .
- Εισαγωγή της ηλεκτρονικής επικοινωνίας και διακίνησης εγγράφων μεταξύ φορέων του δημόσιου τομέα ως κανόνα - υπό την επιφύλαξη της προηγμένης ηλεκτρονικής υπογραφής.
- Γενίκευση και καθιέρωση της δυνατότητας ηλεκτρονικής επικοινωνίας και ηλεκτρονικών συναλλαγών, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών οικονομικών συναλλαγών/πληρωμών με φορείς του δημόσιου τομέα υπό την επιφύλαξη της αυθεντικοποίησης, Με την επιφύλαξη ειδικών ρυθμίσεων, φυσικά πρόσωπα και ΝΠΙΔ μπορούν να υποβάλλουν με ηλεκτρονικό τρόπο αιτήσεις, δηλώσεις, βεβαιώσεις, δικαιολογητικά καθώς και προσφορές για συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς εφόσον πληρούνται οι κατά περίπτωση οριζόμενες προϋποθέσεις που αφορούν την παροχή των διαπιστευτηρίων και εν γένει της ταυτοποίησης και αυθεντικοποίησης και της πολιτικής ασφάλειας.
- Συμπληρωματικά εισάγεται η ρύθμιση ότι εφόσον τα έγγραφα αυτά τηρούνται ήδη σε ηλεκτρονικό αρχείο ή με οποιοδήποτε τρόπο σε φορέα του δημόσιου τομέα, ο φορέας του δημόσιου τομέα στον οποίο απευθύνονται οι αιτήσεις, δηλώσεις, βεβαίωσεις κ.ά., αναζητά αυτεπαγγέλτως τα έγγραφα αυτά. Ο φορέας του δημόσιου τομέα που διαθέτει τα έγγραφα αυτά οφείλει σε κάθε περίπτωση να επιβεβαιώνει την ακρίβεια και επικαιροποίησή τους. Το φυσικό πρόσωπο ή ΝΠΙΔ που επικοινωνεί ή συναλλάσσεται με φορέα του δημόσιου τομέα μπορεί να αιτηθεί την αναζήτηση των εγγράφων αυτών βεβαιώνοντας (με υπεύθυνη δήλωση) την ακρίβεια των αναγραφόμενων ή και βεβαιούμενων σε αυτά στοιχείων - δεδομένων. Εσάγεται δηλαδή ως κανόνας η αυτεπάγγελτη ή κατ΄αίτηση αναζήτηση εγγράφων που τηρούνται σε οποιοδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα προκειμένου να μειωθούν οι επιβαρύνσεις και η ταλαιπωρία πολιτών και επιχειρήσεων.
- Οι ρυθμίσεις σχετικά με το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο ενισχύονται προς την κατεύθυνση της αυτοματοποιημένης έκδοσης αριθμού πρωτοκόλλου αλλά και της πρόβλεψης της δυνατότητας των πολιτών ή ΝΠΙΔ να ενημερώνονται ηλεκτρονικά τόσο για την πρωτοκόλληση όσο και ιδίως για την πορεία της υπόθεσης που τους αφορά (ταχύτητα, αυτοματοποίηση διεκπεραίωσης, διαφάνεια, καλύτερη εξυπηρέτηση).
- Ρητή διατύπωση της υποχρέωσης των φορέων του δημόσιου τομέα να φροντίζουν για την ασφάλεια και την αυθεντικότητα των δεδομένων και των ηλεκτρονικών εγγράφων και αρχείων που παράγουν, καταχωρίζουν, τηρούν ή με οποιοδήποτε τρόπο διαχειρίζονται και των υπηρεσιών που παρέχουν κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί σε αυτούς (λογοδοσία και ευθύνη).
- Εισαγωγή δικαιώματος ηλεκτρονικής επικοινωνίας και δικαίωμα επιλογής τρόπου επικοινωνίας και συναλλαγής για τα φυσικά πρόσωπα. Σκοπός μας είναι να εγκαθιδρύσουμε ευχέρειες και ευκαιρίες χρήσης υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, να ενισχύσουμε και σταδιακά να επιβάλλουμε τη χρήση στον δημόσιο τομέα, να ενθαρρύνουμε αλλά όχι να επιβάλλουμε τη χρήση ΤΠΕ από πολίτες. Για το δημόσιο είναι υποχρέωση, για τον πολίτη είναι δικαίωμα.
- Ενίσχυση και διεύρυνση του δικαιώματος πρόσβασης στα δημόσια έγγραφα και τις πληροφορίες του δημόσιου τομέα μέσω της δημιουργίας προϋποθέσεων για πρόσβαση με ηλεκτρονικό τρόπο.
- Διεύρυνση των πληροφοριακών υποχρεώσεων του δημόσιου τομέα με παράλληλη υποχρέωση να διαθέτουν την πληροφόρηση σε επεξεργάσιμη, με αυτοματοποιημένα μέσα, μορφή και ενίσχυση του δικαιώματος περαιτέρω χρήσης των πληροφοριών με άδειες ελεύθερης χρήσης. Ταυτόχρονα εισάγεται υποχρέωση ευρετηρίασης και παροχής υπηρεσιών αναζήτησης.
- Εισαγωγή της επιταγής για προστασία της ιδιωτικότητας καιά τη φάση του σχεδιασμού πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών (privacy by design) και της αξιολόγησης των επιπτώσεων της εισαγωγής πληροφοριακών συστημάτων και υπηρεσιών ΗΔ (privacy impact assessment)/ προστασία πληροφοριακής ιδιωτικότητας.
Πάντα σύμφωνα με το υπουργείο, πρόκειται για έναν νόμο - πλαίσιο, οι ρυθμίσεις του οποίου δεν είναι εξαντλητικές. Εισάγουν αρχές, δίνουν κατευθύνσεις, δημιουργούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις αλλά δεν ρυθμίζουν την τελευταία λεπτομέρεια, τόσο για να υπάρχει η αναγκαία προσαρμογή στα ιδιαίτερα οργανωτικά περιβάλλοντα και διαδικασίες όσο και για να επιτευχθεί η αναγκαία τεχνολογική ουδετερότητα. Για τον λόγο αυτό περιέχει εξουσιοδοτήσεις για εξειδικευμένη ρύθμιση διαφόρων πεδίων.
Βασική επιλογή του σχεδίου νόμου είναι η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας. Η διατύπωση τόσο ως προς τους ορισμούς όσο και στις επιμέρους ρυθμίσεις δεν περιλαμβάνει τεχνικές λεπτομέρειες, ώστε να επιτρέπει εναλλακτικές επιλογές αλλά και να μην τίθεται θέμα εφαρμοσιμότητας όταν αλλάζει το τεχνολογικό υπόστρωμα, καθώς η ραγδαία αλλαγή των τεχνολογικών όρων, προϋποθέσεων και προϊόντων είναι εγγενές στοιχείο της ψηφιακής εποχής.
Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου δεν τροποποιούνται οι βασικές ρυθμίσεις τόσο του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και των λοιπών νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων που αφορούν τη διεκπεραίωση ειδικών διοικητικών διαδικασιών. Επιδιώκεται η εφαρμογή και προσαρμογή των διαδικασιών, στην παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών και στην αντίστοιχη διαδικασία εντός των φορέων του δημόσιου τομέα. Κατά τη διατύπωση των ρυθμίσεων του προσχεδίου ελήφθησαν υπόψη ισχύουσες ρυθμίσεις που αφορούν την παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Το παρόν σχέδιο νόμου συγκροτεί ωστόσο όπως προαναφέρθηκε μία συνολική και συγκροτημένη ρύθμιση της ηλεκτρονικής επικοινωνίας και συναλλαγής με τους φορείς του δημόσιου τομέα.
* Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του σχεδίου.
ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής του νόμου
Άρθρο 1
Αντικείμενο/Σκοπός του νόμου
Αντικείμενο του νόμου αυτού είναι:
α) η αναγνώριση του δικαιώματος των φυσικών και νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (εφεξής ΝΠΙΔ) να επικοινωνούν και να συναλλάσσονται με τους φορείς του δημόσιου τομέα με χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (εφεξής ΤΠΕ) και
β) η ρύθμιση της χρήσης των ΤΠΕ από τους φορείς του δημόσιου τομέα εντός του πλαισίου και για τις ανάγκες της λειτουργίας τους και την υποστήριξη της άσκησης των αρμοδιοτήτων και των συναλλαγών τους.
Άρθρο 2
Πεδίο εφαρμογής
1. Με την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων ο νόμος αυτός εφαρμόζεται:
α) ως προς την άσκηση αρμοδιοτήτων, όπως η έκδοση πράξεων από φορείς του δημόσιου τομέα με χρήση πληροφοριακών και επικοινωνιακών συστημάτων και δικτύων,
β) ως προς την ηλεκτρονική επικοινωνία μεταξύ των φορέων του δημόσιου τομέα
γ) ως προς την ηλεκτρονική επικοινωνία και παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης μεταξύ των φορέων του δημόσιου τομέα και των φυσικών ή/και ΝΠΙΔ .
δ) ως προς την πρόσβαση των φυσικών ή ΝΠΙΔ σε δημόσια ηλεκτρονικά έγγραφα και τη διάθεσή τους για περαιτέρω χρήση
2. Ο νόμος αυτός εφαρμόζεται και στην περίπτωση που μέρος της έκδοσης ή διεκπεραίωσης πράξης ή ενέργειας, της επικοινωνίας ή της συναλλαγής πραγματοποιείται με μη ηλεκτρονικό τρόπο. Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζεται σε εκείνα τα στάδια της πράξης, ενέργειας, επικοινωνίας ή συναλλαγής, τα οποία πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικό τρόπο.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
Άρθρο 3
Ορισμοί
Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου νοούνται ως:
Αρχή Εγγραφής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης: η οντότητα που είναι αρμόδια για τη συλλογή των απαιτούμενων στοιχείων και την πιστοποίηση της ταυτότητας ενός προσώπου που αιτείται εγγραφής σε κάποια ηλεκτρονική υπηρεσία.
Αρχή Πιστοποίησης: η οντότητα που είναι αρμόδια για τη(ν) (τεχνική) διαχείριση των ψηφιακών πιστοποιητικών για ολόκληρο τον κύκλο ζωή τους.
Ασφάλεια Πληροφοριακών Συστημάτων : ένα οργανωμένο πλαίσιο από έννοιες, αντιλήψεις, αρχές, πολιτικές, διαδικασίες, τεχνικές και μέτρα που απαιτούνται για να προστατευθούν τα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ), αλλά και το σύστημα ολόκληρο, από κάθε σκόπιμη ή τυχαία απειλή.
Ασφάλεια Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών – ΤΠΕ : η ασφάλεια της τεχνολογικής υποδομής των ΠΣ, συμπεριλαμβανομένων και των επικοινωνιακών (υπο) συστημάτων του.
Ασφάλεια Πληροφοριών/δεδομένων: η ασφάλεια των δεδομένων που διακινούνται, επεξεργάζονται και αποθηκεύονται στα στοιχεία του ΠΣ.
Αυθεντικοποίηση η διαδικασία πιστοποίησης και επιβεβαίωσης της ταυτότητας των φυσικών και νομικών προσώπων, τα οποία είναι χρήστες υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που βασίζεται στα διαπιστευτήρια που κατέχουν, και με την οποία αναγνωρίζεται και επιβεβαιώνεται η ορθότητα της ταυτότητας ενός προσώπου ή κάποιων χαρακτηριστικών της.
Διαπιστευτήρια: εχέγγυα που παρουσιάζει το πρόσωπο που είναι χρήστης υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης προκειμένου να αποδείξει την ταυτότητά του.
Εγγραφή: η διαδικασία που συνίσταται στη δήλωση της βούλησης να γίνεται χρήση μιας υπηρεσίας ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, την υποβολή τυχόν δικαιολογητικών και νομιμοποιητικών εγγράφων και την παροχή αναγνωριστικών.
Ευρετηρίαση: η δημιουργία υποδομής για την ταχεία αναζήτηση πληροφοριών και δεδομένων σε ένα αρχείο ή συλλογή πληροφορίας και εγγράφων.
Ηλεκτρονικό γραφείο: η ηλεκτρονική διεύθυνση, της οποίας η κατοχή και διαχείριση ανήκει σε φορέα του δημόσιου τομέα στο πλαίσιο της άσκησης των αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί σε αυτόν για την παροχή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Ηλεκτρονική διαχείριση εγγράφων: Το σύνολο των ενεργειών που αποσκοπούν στην καταχώριση, πρωτοκόλληση, οργάνωση, ταξινόμηση και συντήρηση των διοικητικών εγγράφων που δημιουργήθηκαν από τους φορείς δημόσιου τομέα ή ιδιωτικών εγγράφων που περιήλθαν σε αυτούς από τρίτους και πραγματοποιούνται μέσω πληροφοριακών συστημάτων/τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.
Ηλεκτρονικό έγγραφο : κάθε μέσο, το οποίο χρησιμοποιείται από υπολογιστικό – πληροφοριακό σύστημα, με ηλεκτρονικό, μαγνητικό ή άλλο τρόπο, για εγγραφή, αποθήκευση, παραγωγή ή αναπαραγωγή στοιχείων που δεν μπορούν να αναγνωστούν άμεσα, όπως επίσης και κάθε μαγνητικό, ηλεκτρονικό ή άλλο υλικό, στο οποίο εγγράφεται οποιαδήποτε πληροφορία, εικόνα, σύμβολο ή ήχος, αυτοτελώς ή σε συνδυασμό, εφόσον τα μέσα και τα υλικά αυτά επιφέρουν έννομες συνέπειες ή προορίζονται ή είναι πρόσφορα να αποδείξουν γεγονότα που έχουν έννομη σημασία.
Ηλεκτρονική πληρωμή: κάθε οικονομικού χαρακτήρα συναλλαγή που διενεργείται ηλεκτρονικά και παρέχει τη δυνατότητα απόδειξης της διενέργειας αυτής, ανεξάρτητα από το μέσο πληρωμής που χρησιμοποιείται.
Ηλεκτρονικό πρωτόκολλο: Ηλεκτρονικό πρωτόκολλο είναι το πληροφοριακό σύστημα που εξυπηρετεί τη συλλογή, καταγραφή και διανομή των διακινούμενων εγγράφων με όποιο μέσο κι αν αυτά παράγονται, καταχωρίζονται ή διακινούνται.
Hλεκτρονική ταυτότητα/ταυτοποίηση: οποιοδήποτε μέσο ή μέθοδος που χρησιμοποιεί το πρόσωπο που είναι χρήστης υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για τη δήλωση και αναγνώριση της ταυτότητάς του αναφορικά με την πρόσβαση σε μια ηλεκτρονική υπηρεσία.
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: κάθε μήνυμα με κείμενο, φωνή, ήχο ή εικόνα που αποστέλλεται μέσω δημόσιου δικτύου επικοινωνιών, το οποίο μπορεί να αποθηκεύεται στο δίκτυο ή στον τερματικό εξοπλισμό του παραλήπτη έως ότου παραληφθούν από αυτόν.
Ηλεκτρονική υπογραφή: δεδομένα σε ηλεκτρονική μορφή, τα οποία είναι συνημμένα σε άλλα ηλεκτρονικά δεδομένα ή συσχετίζονται λογικά με αυτά και τα οποία χρησιμεύουν ως μέθοδος απόδειξης της γνησιότητας.
Πιστοποιητικό: ηλεκτρονική βεβαίωση, η οποία συνδέει δεδομένα επαλήθευσης υπογραφής με ένα άτομο και επιβεβαιώνει την ταυτότητά του.
Πολιτική Ασφάλειας: δήλωση που περιγράφει τις στρατηγικές, επιλογές, προτεραιότητες, διαδικασίες και μέτρα της διοίκησης του φορέα σε θέματα ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων, ασφάλειας τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών και ασφάλειας πληροφοριών. Με τη δήλωση αυτή καθορίζονται οι ρόλοι, οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες ενός εκάστου για την εφαρμογή των επιλεγμένων διαδικασιών ασφάλειας.
Προηγμένη ηλεκτρονική υπογραφή: ηλεκτρονική υπογραφή, που πληροί τους εξής όρους: α) συνδέεται μονοσήμαντα με τον υπογράφοντα, β) είναι ικανή να καθορίσει ειδικά και αποκλειστικά την ταυτότητα του υπογράφοντος, γ) δημιουργείται με μέσα τα οποία ο υπογράφων μπορεί να διατηρήσει υπό τον αποκλειστικό του έλεγχο και δ) συνδέεται με τα δεδομένα στα οποία αναφέρεται κατά τρόπο τέτοιο ώστε να μπορεί να εντοπισθεί οποιαδήποτε μεταγενέστερη αλλοίωση των εν λόγω δεδομένων.
Ταυτοποίηση: η διαδικασία δήλωσης ταυτότητας από το χρήστη στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης: υπηρεσίες που συνίστανται στην παραγωγή, διακίνηση και διαχείριση πληροφοριών και (ηλεκτρονικών ) εγγράφων και στην παροχή υπηρεσιών από φορείς του δημόσιου τομέα ή/και στην πραγματοποίηση συναλλαγών με αυτούς με χρήση πληροφοριακών και επικοινωνιακών συστημάτων.
Υπηρεσία χρονοσήμανσης: ορίζεται η δημιουργία των απαραίτητων τεκμηρίων για ένα σύνολο δεδομένων σε ψηφιακή μορφή, έτσι ώστε να μπορεί να αποδειχθεί ότι τα δεδομένα αυτά υπήρχαν σε μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Φορείς δημόσιου τομέα: οι κρατικές αρχές, κεντρικές και περιφερειακές, αυτοτελείς δημόσιες υπηρεσίες, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ανεξάρτητες και ρυθμιστικές διοικητικές αρχές, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού./ Εναλλακτικά: Οι κρατικές αρχές, κεντρικές και περιφερειακές, αυτοτελείς δημόσιες υπηρεσίες, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ανεξάρτητες και ρυθμιστικές διοικητικές αρχές, οι φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα όπως ορίζονται στον ν. 3861/10/ ν. 3812/09. και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού.
Χρήστες υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης: τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που χρησιμοποιούν υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Ως χρήστες υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης νοούνται και οι υπάλληλοι και λειτουργοί των φορέων δημόσιου τομέα που χρησιμοποιούν υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.
Χρονοσήμανση: αλληλουχία χαρακτήρων ή στοιχεία που δηλώνουν με ασφάλεια την ημερομηνία και ώρα που έχει λάβει χώρα μία πράξη ή ενέργεια.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3
Γενικές αρχές και πληροφοριακές υποχρεώσεις των φορέων του δημόσιου τομέα
Άρθρο 4
Γενικές αρχές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
1. Οι φορείς του δημόσιου τομέα χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ και τις υπηρεσίες κι εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης τηρώντας τις αρχές της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας.
2. Οι φορείς του δημόσιου τομέα χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ και τις υπηρεσίες κι εφαρμογές ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στον παρόντα νόμο, μεριμνώντας για την ασφάλεια, (και τη διαθεσιμότητα) των συστημάτων και υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και την πρόσβαση σε αυτές. Οι φορείς του δημόσιου τομέα παρέχουν τη δυνατότητα της χρήσης υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης μέσω της Κεντρικής Διαδικτυακής Πύλης του Ελληνικού Δημοσίου, και, κατά περίπτωση, άλλων πυλών ή τόπων πρόσβασης που ορίζονται ειδικά. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του εκάστοτε συναρμόδιου Υπουργού προσδιορίζονται κάθε φορά οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που παρέχονται μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (εφεξής ΚΕΠ), της Κεντρικής Διαδικτυακής Πύλης του Ελληνικού Δημοσίου και, κατά περίπτωση, άλλων πυλών ή τόπων πρόσβασης που ορίζονται ειδικά.
3. Οι φορείς του δημόσιου τομέα φροντίζουν για την ασφάλεια και την αυθεντικότητα των δεδομένων και των ηλεκτρονικών εγγράφων που παράγουν, καταχωρίζουν, τηρούν ή με οποιοδήποτε τρόπο διαχειρίζονται και των υπηρεσιών που παρέχουν κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων που έχουν ανατεθεί σε αυτούς.
4. Οι φορείς του δημόσιου τομέα διαμορφώνουν την πληροφόρηση και επικοινωνία και εν γένει τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης κατά τρόπο, ώστε αυτές να είναι φιλικές προς τον χρήστη, να διασφαλίζουν και να ενισχύουν την ισότητα ως προς την πρόσβαση σε πληροφορίες και υπηρεσίες και να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες πρόσβασης ορισμένων ομάδων ή ατόμων.
5. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και η διαμόρφωση και προμήθεια των αντίστοιχων πληροφοριακών και επικοινωνιακών συστημάτων και υπηρεσιών πρέπει να γίνεται με γνώμονα την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρίες και τη δυνατότητα αξιοποίησης των σχετικών υπηρεσιών από αυτά.
7. Οι φορείς δημοσίου τομέα διασφαλίζουν ότι η παροχή των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης γίνεται κατά τρόπο που υποστηρίζει και ενθαρρύνει, ιδίως με τεχνικά μέσα και επιλογή των κατάλληλων μορφών αδειών χρήσης, την πρόσβαση στην πληροφορία του δημόσιου τομέα και την περαιτέρω χρήση αυτής κατά τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία.
Άρθρο 5
Δημιουργία δικτυακού τόπου
1. Κάθε φορέας δημόσιου τομέα υποχρεούται να δημιουργεί και να διατηρεί δικτυακό τόπο με τις κατάλληλες εφαρμογές, ιδίως για την υποβολή αναφορών, δηλώσεων και αιτήσεων από τα συναλλασσόμενα με αυτή φυσικά πρόσωπα ή ΝΠΙΔ. Η υποχρέωση αυτή εκπληρώνεται και με απλή φιλοξενία σχετικής με τον συγκεκριμένο φορέα ιστοσελίδας σε δικτυακό τόπο που διαχειρίζεται ιεραρχικά προϊσταμένη ή εποπτεύουσα αυτής αρχή, υπό την προϋπόθεση ότι διατίθεται εμφανώς διεύθυνση ηλεκτρονικής επικοινωνίας με τον συγκεκριμένο φορέα.
2. Ο δικτυακός τόπος οφείλει να παρέχει με κάθε πρόσφορο τρόπο τη δυνατότητα επικοινωνίας πρέπει να παρέχει την δυνατότητα επικοινωνίας των φυσικών προσώπων και των ΝΠΙΔ με τον φορέα του δημόσιου τομέα, ιδίως με τη διάθεση της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τη διαμόρφωση ειδικού χώρου για την διατύπωση των ερωτημάτων κάθε ενδιαφερόμενου.
3. Ο φορέας του δημόσιου τομέα που τηρεί δικτυακό τόπο μεριμνά για την εγκυρότητα, νομιμότητα, ακεραιότητα ακρίβεια και επικαιροποίηση των πληροφοριών και των υπηρεσιών, στις οποίες τα συναλλασσόμενα με τον φορέα φυσικά ή ΝΠΙΔ έχουν πρόσβαση με χρήση ΤΠΕ.
4. Κάθε φορέας του δημόσιου τομέα προσδιορίζει τους όρους και τα εργαλεία τήρησης του δικτυακού τόπου τηρώντας τις αρχές της δημοσιότητας, της ποιότητας, της ασφάλειας, της προσβασιμότητας και της διαλειτουργικότητας. Στον δικτυακό τόπο περιλαμβάνεται αναφορά των στοιχείων του υπευθύνου τήρησης και του αναπληρωτή του και των στοιχείων επικοινωνίας αυτών.
5. Με την επιφύλαξη ειδικότερων διατάξεων, οι δικτυακοί τόποι που δημιουργούνται και τηρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις των προηγουμένων παραγράφων είναι τόποι ελεύθερης και χωρίς περιορισμούς πρόσβασης. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Η.Δ. - εναλλακτικά: Με απόφαση του εκάστοτε καθ΄ύλην αρμόδιου Υπουργού προσδιορίζονται οι όροι και τα εργαλεία τήρησης δικτυακού τόπου από έναν φορέα του δημόσιου τομέα, οι ειδικότεροι όροι χρήσης, η πολιτική ασφάλειας, η πολιτική προστασίας ιδιωτικότητας και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια που αναφέρεται στους δικτυακούς τόπους των φορέων του δημόσιου τομέα, των οποίων προΐσταται ή εποπτεύει.
Άρθρο 6
Πληροφοριακές υποχρεώσεις των φορέων του δημόσιου τομέα
1. Με την επιφύλαξη των προϋποθέσεων, των όρων και των περιορισμών που προβλέπονται ως προς την πρόσβαση στα έγγραφα και την επεξεργασία και προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που τηρούν οι φορείς του δημόσιου τομέα και ως προς την περαιτέρω χρήση των πληροφοριών του δημόσιου τομέα κατά τα οριζόμενα στον ν. 3448/06 «Για την περαιτέρω χρήση πληροφοριών του δημόσιου τομέα και τη ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωση»(ΦΕΚ 57 Α’/15.03.2006), οι φορείς του δημόσιου τομέα οφείλουν να δημοσιοποιούν και να καθιστούν προσιτές, ιδίως στους δικτυακούς τόπους τους, τις πληροφορίες που τους αφορούν ή διαθέτουν. Σε αυτές συγκαταλέγονται: α) η βασική νομοθεσία που αναφέρεται στα εκάστοτε πεδία αρμοδιότητάς ή δραστηριότητάς τους, β) πληροφορίες για τις υπηρεσίες συναλλαγών, οι οποίες μπορεί να πραγματοποιηθούν με χρήση ΤΠΕ γ) κάθε άλλη πληροφορία, η πρόσβαση στην οποία διευκολύνει την άσκηση δικαιωμάτων ή την εκπλήρωση υποχρεώσεων που προβλέπει ο νόμος.
2. Οι φορείς του δημόσιου τομέα διαθέτουν τις ως άνω πληροφορίες και έγγραφα σε επεξεργάσιμη, με αυτοματοποιημένα μέσα, μορφή. Οι φορείς του δημόσιου τομέα οφείλουν ιδίως να διαθέτουν σε επεξεργάσιμη, με αυτοματοποιημένα μέσα, μορφή στους δικτυακούς τόπους τους τα υποδείγματα-κείμενα αιτήσεων, δηλώσεων, παραστατικών που είναι αναγκαία για την άσκηση δικαιωμάτων ή την εκπλήρωση υποχρεώσεων των συναλλασσομένων με αυτούς, ανεξάρτητα από το εάν η σχετική επικοινωνία ή συναλλαγή θα πραγματοποιηθεί με ηλεκτρονικό ή μη τρόπο.
3. Οι φορείς του δημόσιου τομέα εγγυώνται την εγκυρότητα και νομιμότητα των πληροφοριών και εγγράφων που αναρτούν ή κοινοποιούν προς ανάρτηση στην Κεντρική Διαδικτυακή Πύλη του Ελληνικού Δημοσίου.
4. Με την επιφύλαξη των διατάξεων για την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, των διατάξεων για την προστασία της πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας και των διατάξεων για την περαιτέρω χρήση των πληροφοριών του δημόσιου τομέα, οι πληροφορίες που δημοσιοποιούνται, ανακοινώνονται και κοινοποιούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, μπορούν ελεύθερα να μεταφορτώνονται, να προσκτώνται, να αποθηκεύονται, να τυγχάνουν επεξεργασίας, να διαδίδονται και να χρησιμοποιούνται περαιτέρω υπό τον όρο ότι μνημονεύεται κατάλληλα η πηγή τους και δεν εμφανίζονται ως πρωτότυπες πληροφορίες, εάν έχουν υποστεί μετατροπές.
5. Οι περιορισμοί και οι όροι χρήσης των πληροφοριών και εγγράφων που αναρτώνται πρέπει να δημοσιεύονται κατά σαφή και εμφανή τρόπο στον δικτυακό τόπο του φορέα του δημόσιου τομέα. Οι τροποποιήσεις των περιορισμών και των όρων χρήσης πρέπει να είναι άμεσα και ευχερώς αναγνωρίσιμες.
6. Οι φορείς του δημόσιου τομέα οφείλουν να μεριμνούν για την ευρετηρίαση και τεκμηρίωση της πληροφορίας που διαθέτουν, όπως και για την παροχή υπηρεσιών καταλόγου, αναζήτησης και αυτοματοποιημένης αίτησης και διάθεσης πληροφοριών και εγγράφων του δημοσίου τομέα.
πηγή Ορθόδοξο παρατηρητήριο