Οι εκτιμήσεις για το μέλλον της ταυτοποίησης των πληρωμών είναι σαφείς: Στο μέλλον οι πληρωμές θα γίνονται με τη χρήση βιομετρικών στοιχείων –με το δακτυλικό αποτύπωμα, την ίριδα του ματιού, το σχήμα του προσώπου. Πόσο κοντά όμως βρισκόμαστε σε αυτό το προδιαγραφόμενο μέλλον; Και πόσο ασφαλείς είναι όλες αυτές οι τεχνολογίες;
Προκειμένου να λάβουμε τις απαιτούμενες απαντήσεις και να οραματιστούμε την επόμενη ημέρα των πληρωμών απευθυνθήκαμε στον Michael Sass, Αντιπρόεδρο Market Product Management, Security Solutions για την Mastercard στην Ευρώπη. Η συνέντευξη έγινε με αφορμή τη διοργάνωση του Mastercard Innovation Forum στην Αθήνα. Η φετινή διοργάνωση ήταν αφιερωμένη στην καινοτομία στον κλάδο της τεχνολογίας πληρωμών και είχε τίτλο “The Future is Now”.
Πρόληψη της απάτης στο διαδίκτυο
Επιχειρώντας να διερευνήσουμε αν οδεύουμε σε μια κοινωνία πλήρως απαλλαγμένη από τα μετρητά, ζητήσαμε από τον Michael Sass να μας περιγράψει τις μεθόδους ταυτοποίησης με τη χρήση βιομετρικών δεδομένων που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο άμεσο μέλλον.
«Η πρόληψη της απάτης για συναλλαγές χωρίς παρουσία φυσικής κάρτας (CNP) αποτελεί αντικείμενο μελέτης τα τελευταία 15 χρόνια», μας είπε. «Οι μέθοδοι ταυτοποίησης που χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα, αποδεικνύονται χρονοβόρες και δύσχρηστες για τους καταναλωτές, οι οποίοι δείχνουν την προτίμησή τους στις βιομετρικές μεθόδους ταυτοποίησης. Τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης έρευνας με τίτλο “Φορητή Βιομετρία στις Χρηματοπιστωτικές Υπηρεσίες” του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης επιβεβαίωσαν ότι το 92% των τραπεζικών στελεχών δηλώνει πρόθυμο να υιοθετήσει βιομετρική τεχνολογία.
«Τo ρυθμιστικό πλαίσιο προβλέπει την αξιοποίηση της “επαλήθευσης δύο παραγόντων” (two-factor authentication), κάτι που σημαίνει ότι προκειμένου να πραγματοποιηθεί μια πληρωμή πρέπει να συνδυαστούν δύο από τα τρία ακόλουθα στοιχεία: κάτι που ο συναλλασσόμενος «είναι», κάτι που έχει και κάτι που γνωρίζει. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η συναλλαγή και μειώνονται οι απάτες. Επιπλέον, είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι οι συγκεκριμένες κανονιστικές απαιτήσεις που αφορούν στην “ισχυρή ταυτοποίηση πελάτη” (strong customer authentication), εφαρμόζονται κάθε φορά που ένας συναλλασσόμενος έχει πρόσβαση στον λογαριασμό του μέσω διαδικτύου, ή κάθε φορά που ξεκινά μια ηλεκτρονική πληρωμή ή εκτελεί οποιαδήποτε ενέργεια μέσω απομακρυσμένου καναλιού που μπορεί να ενέχει κίνδυνο απάτης ή άλλης κατάχρησης».
Βιομετρικές λύσεις ταυτοποίησης
Όπως μας τόνισε ο κ. Saas, η Mastercard συνεργάζεται με το Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης προκειμένου να διερευνήσει τη βιομετρική πιστοποίηση και να βοηθήσει τις τράπεζες και τα άλλα ιδρύματα να σχεδιάσουν με επιτυχία βιομετρικά εργαλεία. «Στη Mastercard, πιστεύουμε ότι η ταυτοποίηση των ανθρώπων με βάση ποιοι είναι (βιομετρία) μπορεί να είναι μια αποτελεσματική λύση για να προστατευτεί η ταυτότητα του κατόχου της κάρτας, αλλά και να γίνει η καθημερινότητα ασφαλέστερη και απλούστερη».
Μεταξύ των λύσεων που έχει αναπτύξει η Mastercard σταχυολογούμε την εφαρμογή Mastercard Identity Check Mobile, η οποία χρησιμοποιεί βιομετρική τεχνολογία για την επικύρωση της ταυτότητας του καταναλωτή μέσω της αναγνώρισης δακτυλικών αποτυπωμάτων, της αναγνώρισης προσώπου και της ίριδας του ματιού. Πρακτικά, θα εξαλείψει την ανάγκη να θυμάστε πολλούς πολύπλοκους κωδικούς πρόσβασης, καθιστώντας τις online αγορές απλούστερες και ασφαλέστερες. Το Mastercard Identity Check Mobile διατίθεται ήδη σε 16 αγορές και θα επεκταθεί σύντομα σε αρκετές ακόμη.
Σε αυτό το βίντεο παρουσιάζεται η λειτουργία ταυτοποίησης με αναγνώριση προσώπου:
Πρόσφατα επίσης, η Mastercard δρομολόγησε μια βιομετρική κάρτα που επικυρώνει τις συναλλαγές με αισθητήρα δακτυλικών αποτυπωμάτων. Αυτή η κάρτα συνδυάζει τεχνολογία τσιπ με δακτυλικά αποτυπώματα για να επαληθεύει εύκολα και με ασφάλεια την ταυτότητα του κατόχου της για αγορές στο κατάστημα. Τα πρώτα πιλοτικά προγράμματα έχουν ολοκληρωθεί στη Νότια Αφρική και σύντομα θα ξεκινήσουν πρόσθετες πιλοτικές εφαρμογές στην Ευρώπη και την Ασία.
Πόσο ασφαλής είναι η μέθοδος;
«Η βιομετρική αναγνώριση είναι το μέλλον των πληρωμών. Αυτήν τη στιγμή, οι άνθρωποι πιστοποιούν την ταυτότητά τους ηλεκτρονικά με κωδικούς πρόσβασης και ερωτήσεις ασφαλείας, αλλά η χρήση τους κάθε άλλο παρά εύκολη αποδεικνύεται. Οι κωδικοί πρόσβασης είναι “κάτι που γνωρίζετε” και όχι “κάτι που είστε”».
Μας διαβεβαιώνει επίσης, καθώς ο αγώνας για την πάταξη της απάτης είναι διαρκής, ότι προστίθενται συνεχώς επιπλέον επίπεδα ασφάλειας στην βιομετρική τεχνολογία, για να βελτιώθει περαιτέρω η ασφάλεια. «Προσεγγίζουμε την ασφάλεια με τη χρήση πολλαπλών επιπέδων - είτε διασφαλίζοντας τον λογαριασμό, είτε τον κάτοχο της κάρτας, τη συναλλαγή ή ολόκληρο το οικοσύστημα. Αυτή η προσέγγιση όχι μόνο θα βοηθήσει στην ανίχνευση και την πρόληψη των μεθόδων απάτης καθώς αυτές εξελίσσονται, αλλά θα οδηγήσει σε μια θετική καταναλωτική εμπειρία. Η Mastercard πάντως προσφέρει βιομετρικές μεθόδους που έχουν δοκιμαστεί πλήρως, ενώ θα προσθέτει νέες πλατφόρμες, όταν δοκιμάζονται.
Αναφορικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ο κ. Saas δήλωσε: «Λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη την προστασία των δεδομένων και της ιδιοτικότητας. Δεσμευόμαστε να προστατεύουμε τα προσωπικά δεδομένα με τα υψηλότερα πρότυπα και συμμορφωνόμαστε με τους νόμους της ΕΕ περί προσωπικών δεδομένων. Τα προϊόντα μας όχι μόνο πληρούν τα ρυθμιστικά πρότυπα για την προστασία των δεδομένων, αλλά ακολουθούν τα αυστηρότερα πρότυπα ασφαλείας. Για τον σκοπό αυτό: 1. Λαμβάνουμε τη συγκατάθεση του χρήστη για τη χρήση των βιομετρικών δεδομένων, 2. Διασφαλίζουμε τη διαφάνεια στη συλλογή και τη χρήση των δεδομένων, 3. Ελαχιστοποιούμε τη συλλογή και τη διατήρηση δεδομένων και 4. Χρησιμοποιούμε βέλτιστες πρακτικές για τη διασφάλιση των δεδομένων».
Τι λένε οι καταναλωτές
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, το 53% των αγοραστών ξεχνούν κρίσιμους κωδικούς πρόσβασης τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, χάνοντας περισσότερο από 10 λεπτά ώστε να επαναφέρουν τους λογαριασμούς τους. Ως αποτέλεσμα, περισσότερο από το ένα τρίτο των καταναλωτών εγκαταλείπει μια ηλεκτρονική αγορά. Γι’ αυτό και περισσότεροι από τους μισούς χρήστες είναι πρόθυμοι να αντικαταστήσουν τους κωδικούς πρόσβασης με κάτι πιο βολικό.
Επίσης, ένας στους τέσσερις Ευρωπαίους πραγματοποιεί online αγορές μία φορά την εβδομάδα, ενώ το 40% είναι διατεθειμένο να ολοκληρώσει μια πληρωμή μέσω smartphone. Από μια πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, το 93% των καταναλωτών έδειξε ότι προτιμά τα βιομετρικά στοιχεία αντί για τους κωδικούς πρόσβασης για την ταυτοποίησή του κατά την πραγματοποίηση πληρωμών ή άλλων χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.
Ο κ. Saas θεωρεί ότι ο βιομετρικός έλεγχος ταυτότητας ανταποκρίνεται στην ανάγκη των καταναλωτών: «Τελικά ο καταναλωτής επιλέγει τη μορφή του λογαριασμού Mastercard που θέλει να χρησιμοποιήσει για να πληρώσει. Η δουλειά μας είναι να τους παρέχουμε τις επιλογές πληρωμής που είναι οι πλέον ασφαλείς και βολικές. Για τους λόγους αυτούς, η Mastercard συνεχίζει να ασχολείται με την εξεύρεση νέων τεχνολογιών για τη διασφάλιση, την επιτάχυνση και την απλοποίηση των λύσεων πληρωμών.
πηγή